• Hem
  • Köpvillkor Sverige

Köpvillkor Sverige

1. Om Fjäråskupan AB

• Företaget har sitt säte i Torslanda. Företagets postadress är Flygfältsgatan 26, 423 37 Torslanda.

• Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@fjaraskupan.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

• Du väljer vilka produkter som du vill köpa och lägger dem i varukorgen genom att klicka på knappen "LÄGG I KORG". Under inköpsprocessen kan du alltid ändra innehållet i din varukorg och du kan löpande kontrollera varukorgens innehåll och se kostnaden för valda produkter.
• Du kan ändra innehållet i din varukorg fram tills att du har bekräftat ditt inköp genom att klicka på knappen "GODKÄNN ORDER". Din beställning skickas till oss när du klickar på knappen.
• När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
• Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@fjaraskupan.se.
• Fjäråskupan AB förbehåller sig rätten att neka kund köp.
• Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss på info@fjaraskupan.se omedelbart.

3. Fraktkostnad

• Fraktfri leverans tillämpas på alla beställningar inom Sveriges gränser. Vid övriga beställningar tillkommer frakt enligt våra leverantörers prislistor.

4. Betalning

• Betalning sker genom Klarna Faktura. Fakturan kommer att skickas till din e-post och betalas inom 14 dagar.

5. Garanti

• Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss på info@fjaraskupan.se. Spara alltid din orderbekräftelse under garantitiden.

• Hos Fjäråskupan har du naturligtvis garanti på alla varor du köpt av oss. Som privatperson omfattas du av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år.

6. Leverans

• Våra normala leveranstider är 3–5 arbetsdagar. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
• Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@fjaraskupan.se.
• Avvikelser kan förekomma och i sådana fall kontaktar vi kunden.
• Fjäråskupan kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.
• Fjäråskupan levererar inga beställningar till Svalbard.
• DHL Hemleverans: När sändningen är klar för leverans skickas en avisering via sms och e-post till mottagaren. Aviseringen innehåller planerad leveransdag och tidsintervall. I aviseringen erbjuds mottagaren via länk till websida valbara leveransalternativ och eventuella tillvalstjänster. Exempel på leveransalternativ och tillvalstjänster kan vara att leverans ska ske annan dag, annat tidsintervall, avhämtning på terminal, leverans utan kvittens eller med annan kvittenslösning.
Vissa av dessa leveransalternativ erhålls efter betalning av mottagaren till DHL.

7. Outlösta paket

• Om Du av någon anledning inte löser ut ditt paket får du betala kostnaderna för frakt.
• Outlösta paket debiteras en avgift. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

8. Leveransförsening

• Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.
• Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Fjäråskupan förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
• Viktigt! I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket. Dessa ersätter vi inte.

9. Priser

• Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25 % moms.
• Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
• Vi reserverar oss för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.


10. Ångerrätt

• Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballage.
• Fjäråskupan förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Kunden står själv för returkostnader.
• Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar.


10.1. Vid nyttjande av din ångerrätt:

• Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@fjaraskupan.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
• Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
• Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
• På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.


10.2. Ångerrätten gäller inte vid:

• Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
• Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.


11. Reklamation och klagomål

• Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
• Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i detta fall en reklamation till DHL/Postnord direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Fjäråskupan och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till info@fjaraskupan.se för att informera om reklamationen.
• Reklamation och/eller klagomål ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.


11.1. Hur går du tillväga vid reklamation?

• Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@fjaraskupan.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
• Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
• Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.


12. Ansvarsbegränsning

• Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
• Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.


13. Produktinformation

• Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
• Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.


14. Personuppgifter

• Genom att handla hos Fjäråskupan AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
• Fjäråskupan AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
• Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


14.1 Vad är en personuppgift?

• En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

14.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

• För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
• Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

14.3 Rättslig grund

• I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

14.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

14.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör Klarna. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. När du betalar med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. För vidare information hänvisar vi till http://www.klarna.com/se/dataskydd.

14.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget (DHL/Postnord). Det som delas med fraktbolaget (DHL/Postnord) är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget (DHL/Postnord) för avisering.

14.5 Rätten till tillgång

• Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

14.6 Rätt till rättelse

• Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

14.7 Rätten att bli glömd

• Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

14.8 Ansvarig för dataskydd

• Fjäråskupan AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

14.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

• Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Jetshop, som drivs av Jetshop AB med säte i Göteborg och Stockholm.

15. Ändringar till de Allmänna Villkoren

• Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


16. Tvist och lagval

• I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
• Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
• Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.


17. Cookies

• Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på Webbplatsen. På fjaraskupan.se använder vi följande cookies:
- Sessionscookies (en tillfällig cookie som används endast under en session).
- Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du raderar dem eller de går ut).
- Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
- Tredjepartscookies (cookies som satts från en annan webbplats än den som du besöker).
- Liknande tekniker (tekniker som lagrar information i din webbläsare eller i din enhet på ett sätt som liknar cookies).
• Vi använder cookies för att förbättra de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt, medan andra cookies förbättrar tjänsterna för dig. Vi använder cookies för övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster och för att spara funktionella inställningar så som plats och andra uppgifter.
• Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Köpvillkoren fastställdes av Fjäråskupan AB den 2 september 2024.

Nyhetsbrev

Följ oss för inspiration, nyheter om produkter och mycket mer.

Produktkatalog

Beställ eller läs vår produktguide här

Produktkatalog 2024 Beställ

Fjäråskupan logo

© 2024 Fjäråskupan

Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

Mer info