”Det var faktiskt succé från dag ett…”
Hej Henrik Turefelt, designer och produktutvecklare sen många år på Fjäråskupan – berätta lite om Cupols ursprung.
– För 20 år sen hade vi börjat vår resa mot att modernisera våra produkter. Vi sneglade mycket på europeiska aktörer, särskilt i Italien och Tyskland. Och vi ville precis som dem kunna erbjuda våra kunder paketlösningar med kvalitet i både kupa och fläktteknik – något vi var tidiga i Sverige med att växla om till. Modet gick nu också alltmer mot tunna slimmade produkter. En av våra första moderna modeller i den stilen var just Cupol, som jag var med och tog fram designen till.
Hur skulle du beskriva Cupols design?
– Cupol är stilren i sitt klassiska uttryck med både mjuka och strikta former. Dessutom har den en del trevliga detaljer som det böjda röret som löper längs fronten och ger något extra till kupans utseende.
Vilka typer av kök passar den i?
– Kombinationen av mjukhet och strikthet, gör att den funkar i både klassiska och moderna kök. Den är verkligen en kameleont, som inte tar över, utan som blandar sig väl med flera olika typer uttryck och det är nog en av anledningarna till att den har fortsatt vara så populär.
Kände ni på er tidigt att den skulle sälja extra bra?
– Det var faktiskt succé från dag ett. Jag minns att vi presenterade den på en mässa och att alla ville komma fram och prata om vår nya kupa Cupol. Det var förstås väldigt kul!
Varför har Cupol blivit en så långlivad klassiker?
– En tydlig styrka i produkten är förstås formen och tilltalet, där den sticker ut lagom mycket. Den har därför anpassat sig väl till olika miljöer och balanserat väldigt väl genom de senaste decenniernas olika inredningstrender. Cupol är verkligen inte bara form för sin egen skull utan det finns en tanke med allt och därför är den lika aktuell även idag – 20 år senare.
Har den genomgått några uppdateringar genom åren?
– Som företag bestämde vi oss tidigt för att ligga i teknologisk framkant. I samband med att vi utvecklade Cupol, valde vi ut ett antal tekniska nyckeldelar utifrån devisen: ”vi ska ha den bästa fläktmotorn och alla komponenter ska vara av toppklass”. Sen har vi uppdaterat detta under åren för att den ambitionen alltid ska vara aktuell. Nyss bytte vi ut AC-motorn mot den energismartare och tystare EC-motorn. Dessutom har vi bytt ut halogenbelysningen mot LED-belysning och även satt in en ny modern kontrollpanel.
Cupols framtid?
– Cupol är fortfarande en av våra absoluta storsäljare och är faktiskt ständigt bland de fem mest sålda produkterna. Den kommer utan tvekan att vara med oss länge. Det känns väldigt kul att ha varit med och tagit fram en kupa som blivit så populär bland våra kunder.
Henrik Turefelt, designer och produktutvecklare.